Jan

Dit jaar valt alles op z’n plek!


Aan het woord is Jan Verzendaal. Op 30 maart 1992 kwam hij in Dordrecht ter wereld. Op dit moment woont hij met z’n ouders, broer en zussen in het Zuid-Hollandse Oud-Beijerland. Zijn hobby’s: het bezoeken van christelijke jongerenavonden, afspreken met vrienden en voetballen.

Na de VMBO-GT en de opleiding Commercieel Medewerker Binnendienst te hebben afgerond deed Jan wat productiewerk bij een bakkerij en verkocht hij aardappels en fruit bij een aardappelboer. In september begint ook hij aan Een Jaar Wittenberg in Zeist.

Jan is lid van de Hersteld Hervormde Gemeente in Oud-Beijerland. ‘Het is nu 3 jaar geleden dat God daadkrachtig in mijn leven kwam. Ik werd geraakt door Gods liefde voor zondaren en in het bijzonder voor mij. Nu, 3 jaar verder, merk ik dat het een groeiproces is waarin ik steeds leer, maar waarin ik gevoelsmatig soms nog  veel meer had moeten en leren en waarin ik nog dichter bij God had moeten leven.’ De eerste 5 verzen van Romeinen 4 spreken Jan erg aan. ‘Ik kan me zo verwonderen over Gods soevereine vrije genade die hij schenkt aan mensen. Met vallen en opstaan mag ik steeds weer op Jezus zien, door het geloof. Dit perfecte heilsplan van God, daarover kan ik alleen maar jubelen!’

Mijn identiteit in Christus, dat is belangrijk voor me, op die manier wil ik mezelf graag ontwikkelen

Doordat Jan - door onverwachte opnames een aantal jaar geleden - al een tijd zonder werk zit, zat hij vorig jaar al te denken aan een tussenjaar. ‘Toen is het niet doorgegaan omdat ik een periode heb doorgebracht in Frankrijk bij L’Abri France. Dit jaar valt alles op z’n plek en nu hoop ik na de zomer te beginnen aan Een Jaar Wittenberg!’

Een oud buurjongen vertelde  Jan over de Wittenberg waarna hij zelf op de website ging kijken. ‘Een Jaar Wittenberg lijkt me een goede opstap om mijn plaats weer in te kunnen gaan nemen in de maatschappij.’ Op de Wittenberg verwacht Jan aan de hand van de Bijbel gevormd te worden. ‘Mijn identiteit in Christus, dat is belangrijk voor me, op die manier wil ik mezelf graag ontwikkelen. Ik zie veel positieve punten: de Bijbel induiken, mezelf vormen en de persoonlijke begeleiding; het missionaire gedeelte maar zeker ook de Community. Het lijkt me erg mooi om allemaal mee te gaan maken!’

Zelfs sommige getrouwde mensen zijn stiekem jaloers omdat hun kans verkeken is

Mensen in zijn omgeving reageren positief en raden Jan aan dit te gaan doen. ‘Zelfs sommige getrouwde mensen zijn stiekem jaloers omdat hun kans verkeken is.’

‘Aan de hand van de Bijbel en door een stukje persoonlijke begeleiding hoop ik sterker te worden zodat ik na de Wittenberg - doormiddel van een beroepsopleiding of werk - een plekje kan krijgen in de maatschappij. Ook hoop ik te ontdekken hoe ik mijn eigen gaven en talenten kan gebruiken.

Door Gods Geest ga ik met vertrouwen de toekomst tegemoet, wil ik m’n steentje bijdragen en Hem alle eer geven.’