Rick

Het geloof is voor mij niet iets abstracts, het heeft een Naam, namelijk Jezus Christus.

Na de Havo in Gouda ging hij naar Delft om daar tuinbouw en agribusiness te studeren. Toen hij was afgestudeerd, ging hij tijdelijk bij zijn vader in de kas werken en daarnaast aan de slag bij een boomkwekerij. ‘Gewoon werken met de handen in de grond, daar heb je geen hbo-studie voor nodig.’ Komend seizoen gaat hij Een Jaar Wittenberg volgen. We stellen je voor aan Rick Bregman (22) uit Waddinxveen. 

‘Waarom ik na mijn afstuderen niet op hbo-niveau ben gaan werken? Dat is een bewuste keuze geweest. Een aantal aanbiedingen heb ik serieus overwogen, maar gedurende de studie en de vooropleiding vroeg ik me al af wat ik nu eigenlijk echt wilde. Hier heb ik nooit een duidelijk antwoord op kunnen vinden, maar werken puur en alleen voor het geld, dat zie ik niet zitten. Ik wilde en wil nog steeds graag meer kunnen betekenen, al weet ik dat dit voor veel mensen onbegrijpelijk is. Waarmee ik trouwens absoluut niet wil zeggen dat “gewoon” werken slecht is!’

Nu ik leer het leven te zien met een “echt” doel, namelijk het dienen van Jezus, is het leven veel mooier geworden!

Jaren geleden had een vriend van hem het al eens over de Wittenberg gehad, op de Kerstconferentie van de HGJB zag hij een Wittenbergstand en toen Rick vervolgens op de website van de Wittenberg terecht kwam ging hij serieus nadenken. ‘Ik heb me uiteindelijk aangemeld met de gedachte dat het nooit kwaad kan om meer van God te leren. Het geloof is voor mij niet iets abstracts, het heeft een Naam, namelijk Jezus Christus. Geloof heeft mijn hele leven al een belangrijke rol gespeeld. Met ups en downs, dat wel, en soms zelfs met de wetenschap dat ik Gods uitgestoken handen expres niet aanpakte, omdat ik dacht het zelf wel te redden of het beter te weten. Nu ik leer het leven te zien met een “echt” doel, namelijk het dienen van Jezus, is het leven veel mooier geworden!’ 

In plaats van naar de les te gaan, hup de bel gaat en naar huis is het straks eigenlijk één grote les, de hele dag door

Van het komende jaar Wittenberg verwacht Rick een bewogen tijd met veel leuke maar misschien ook wel confronterende dingen. ‘Tijdens de opleiding hoop ik veel over God te leren en over hoe Hij kijkt naar mensen. Ook hoop ik vooral praktische tips te krijgen over hoe in het dagelijkse leven “normaal” over God te praten en over waar je nu eigenlijk in gelooft; niet om te overtuigen maar om te delen. Verder hoop ik ook mijn toekomst wat helderder voor ogen te krijgen. Een toekomst waarin ik God mag dienen, op de plek waar Hij dat wil.’ Een mooie toevoeging naast de opleiding vindt hij het wonen op de Wittenberg. ‘In plaats van naar de les te gaan, hup de bel gaat en naar huis is het straks eigenlijk één grote les, de hele dag door.’
 
De mensen in zijn omgeving reageren erg verschillend, de één vind het eigenlijk maar onzin, “je kan toch gewoon gaan werken”, maar er zijn gelukkig ook een hoop positieve reacties. ‘Wat ik ook veel hoor is dat je het nu moet doen, want als je gaat werken dan doe je het meestal niet meer.’ 

‘Mijn wens is dat wat ik ook doe, ik het doe met en voor God. Ook al bak ik daar nu soms nog helemaal niks van...

Wat ik graag nog wil delen is een vers dat op verschillende manieren onder mijn aandacht werd gebracht op het moment dat ik het moeilijk had, namelijk Jeremia 31:3 Daar zegt God, “Met een eeuwige liefde heb Ik u liefgehad, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.” God is trouw, ook als wij even afdwalen!’